RONDLEIDING DOOR PARAMARIBO - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu RONDLEIDING DOOR PARAMARIBO - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu

RONDLEIDING DOOR PARAMARIBO

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

11 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Nu ik dit schrijf kom ik net uit de douche. De douche hier is nog steeds wennen, het is namelijk IJSKOUD water. Maar dat ik gebruikelijk hier, dus het is iets waar we maar aan moeten gaan wennen.

Onze eerste 2 dagen op de NSO (na schoolse opvang) waren best heftig. De groepen zijn veel groter als in Nederland. In Nederland mag je maximaal 10 kinderen per leidster, en hier heb je groepen van 25 kinderen op 1 leidster. Ook reageren de leidsters anders als in Nederland. Ze zijn hier veel strenger en schreeuwen naar de kinderen. Dit is ook wel nodig anders luisteren de kinderen totaal niet. Volgende week krijgen wij waarschijnlijk een andere groep, aangezien er al te veel aandacht naar deze groep gaat. De namen van de kinderen zijn ook erg lastig, alles lijkt op elkaar en we spreken het telkens verkeerd uit. Ook zijn er kinderen met Nederlandse namen, dus dan zijn wij blij dat we het goed uitspreken maar blijkbaar doen wij het dan toch weer niet goed en moet het met een Surinaams accent.

Vandaag hadden wij een introductie van ons bemiddelingsbureau. Wij kregen eerst uitleg over de geschiedenis van Suriname en hoe de bevolkingsgroepen in elkaar steken. En daarna kregen we een rondleiding door Paramaribo. Heel bijzonder om te zien dat de verschillende culturen zo naast elkaar kunnen leven zonder problemen. Iedereen respecteert elkaar en ze mogen geloven wat ze willen. Ook liepen we langs vele gebouwen, deze gebouwen zijn slecht onderhouden en zijn hoog nodig toe aan een renovatie. Op een gegeven moment vroeg ik aan de vrouw die de rondleiding gaf welk gebouw het was, en toen gaf ze aan dat ze dat eigenlijk niet durfde te zeggen. Maar het bleek dus dat dat het hoofdkantoor van de politie was, en deze is ook hoog nodig toe aan een opknapbeurt.

Tijdens de rondleiding moesten wij ineens stoppen met lopen. Wij mochten niet verder en de vrouw die ons de rondleiding gaf liep vooruit. Blijkbaar was er een ruzie en ging ze kijken of we wel verder konden lopen, maar dit mocht dus wij liepen door. Net het bochtje om stond er een man en hij vroeg of we wat wouden kopen bij hem. Dit wouden wij natuurlijk niet dus wij liepen allemaal door. Dat kon hij niet waarderen want hij gooide een fles naar ons toe. Deze fles was van glas en spatte uit elkaar. En natuurlijk liep ik weer eens achteraan, en kreeg ik dit allemaal tegen mijn benen aan. Mijn geluk was dat hij de paal naast mij had geraakt. Wij liepen dus snel door, en ons reisleidster gaf aan dat ze dit nog nooit eerder zo meegemaakt had, en verontschuldigde zich aan mij. Maar hier kon zij ook niks aan doen, gelukkig heb ik nergens last van.

Tijdens de rondleiding kwamen we in gesprek met 2 Belgische mensen. Toen de rondleiding af was, hebben hun ons de palmentuin nog laten zien, en zijn wij met hun naar Zus & Zo gegaan. We hebben hier lekkere kip gegeten en wat lekkers gedronken.

  • 12 Februari 2017 - 09:25

    Wilfried :

    Wat een toestand, fijn dat je niets is overkomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Milou

Actief sinds 03 Feb. 2017
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 90278

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

02 Februari 2017 - 17 April 2017

Paramaribo

Landen bezocht: