HOLI PAGWA - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu HOLI PAGWA - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu

HOLI PAGWA

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

13 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Maandag 13 maart vierden ze Holi Pagwa. Het is een hindoestaans feest, waarbij ze vieren dat het goede heeft gewonnen van het kwade. Hier in Suriname leven veel culturen naast elkaar en elk cultuur heeft zijn eigen feestdag. Maar hier maken ze er een nationale feestdag van. Alle scholen zijn dicht en alleen de winkels / supermarkten zijn vanaf 4 uur los om toch nog wat te kunnen kopen.

Dus aangezien wij niet naar stage hoefden dachten wij laten wij dan maar is kijken wat voor feestje dit is. Bij Holi Pagwa moet je zorgen dat je geen goede kleren / schoenen aandoet aangezien niks schoon word. Het is een feestje waarbij je zo veel mogelijk in witte kleren moet komen aangezien er met poeders gegooid word. Deze poeders gooien mensen op elkaar en dan zie je het beter bij witte kleren. Dus wij moet onze witte T-shirts die kant op!

In de Palmentuin was een podium gebouwd waar er muziek gedraaid werd en op het onafhankelijkheidsplein was een groot podium gebouwd waar dj stonden te draaien. Overal was gratis entree dus je kon van de ene plek zo naar de andere plek lopen. Wij zijn samen met onze buren gegaan en natuurlijk hebben we een before en een after foto gemaakt. Bij het onafhankelijkheidsplein kon je muntjes kopen waarmee je je drinken kon halen. De muntjes waren hier 10 SRD en dat is ongeveer 1.20. Dus we konden goedkoop drinken. Tussendoor zijn we nog even naar ’t Vat gegaan om wat te eten en even rustig te kunnen zitten. Verder hebben we de hele dag lekker gedanst en poeders op elkaar gegooid.

’s Avonds hebben we aan de waterkant heerlijke baka bana gegeten en hebben nog even gedanst en zijn toen naar huis gegaan. Voordat we eindelijk een taxi hadden en thuis waren waren we driekwartier verder, terwijl wij daar normaal 15/20 minuten over doen. Eenmaal thuis was het douchen, mja hoe krijg je met een koude douche alles schoon. Nouja niet dus, ik heb 4 keer mijn haren gewassen en alsnog heb ik een roze gloed in mijn haren. Ook heb ik 2 roze strepen op mijn rug en vlekken op mijn voeten. Maar ondanks alles was het een top feestje!

• 15 Maart 2017 - 10:14

Wilfried:

Leuk verslag, neem je dit feestje ook mee naar Nederland.