VERTREK VANUIT NEDERLAND - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu VERTREK VANUIT NEDERLAND - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu

VERTREK VANUIT NEDERLAND

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

02 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Het avontuur begon voor ons op 2 februari. Die ochtend vertrokken wij allebei vroeg van huis om naar Schiphol toe te gaan. Op Schiphol eenmaal aangekomen eerst de koffers ingecheckt. De koffer van mij was helaas te zwaar dus daar moesten spullen uit, en de koffer van Loreen was netjes onder de 23 kilo. Maar hoe dom als wij zijn, bedenken we ons niet dat er spullen van mijn koffer ook bij Loreen in had gekund. Dus voor dat we het wisten was de koffer van Loreen al weg en moesten we spullen van mijn koffer in onze handbagage tas stoppen. Maar uiteindelijk (met een paar spulletjes minder) was alles goed.

Ik was vooral een beetje geïrriteerd geraakt op Schiphol, omdat de vrouw die bij de incheck balie hielp zei dat wij niet zo slim waren geweest. (wisten wij ook wel, maar dat hoef je dan nog niet te zeggen) Dus ik liep een beetje geïrriteerd naar mijn ouders toe. En ineens stonden mijn vriendinnen voor mijn neus. Dit had ik totaal niet verwacht dus ik schrok hier ook van en kon het totaal niet plaatsen. Super lief van ze dat ze mij nog uit wouden zwaaien op Schiphol.

Uiteindelijk hadden we alleen nog een toeristenkaart nodig. Maar daar begon het gezeik….

Wij kwamen aan bij de balie voor een toeristenkaart naar Suriname. Wij gaven aan dat wij daar voor stage kwamen, maar dit werd niet geaccepteerd. Wij konden geen toeristenkaart bij hun balie krijgen, volgens hen zouden wij dit moeten halen op het consulaat in Amsterdam. Alleen hadden wij daar geen tijd meer voor. Wij vroegen aan haar waarom wij geen toeristenkaart mochten halen op Schiphol, en dat was omdat wij niet voor toeristische doeleinden naar Suriname gingen. Toen zeiden wij, dus als wij gezegd hadden dat wij op vakantie gingen hadden wij er wel een gekregen. En dat was dus helaas zo, vandaar dat wij erop gokten om het in Suriname te halen. Aangezien dat ook nog een optie was.

Eenmaal onze ouders en vrienden gedag gezegd te hebben gingen wij door de douane heen. Door al dat gezeik hadden wij best wat tijd verloren vandaar dat we nog snel moesten zijn om het vliegtuig te halen. Toen wij door de douane wouden gaan, stond op het bord al dat onze gate ging sluiten. Daardoor waren wij nog meer gestrest. Dus wij snel door de douane en rennend naar onze gate. Uiteindelijk waren wij ruim op tijd, en had het vliegtuig zelf een kwartier vertraging omdat er 2 mensen niet op waren komen dagen. En daar heeft het vliegtuig nog even op gewacht. Na een poosje wachten begonnen we eindelijk met taxiën. Maar meteen stonden we eigenlijk ook weer stil omdat we elektrische problemen hadden en er een team bij moest komen om dit op te lossen. Dit duurde ook weer even waardoor we uiteindelijk een half uur later zijn vertrokken dan gepland was.

De vlucht zelf verliep voorspoedig, alleen waren we best zenuwachtig voor onze aankomst in Suriname. Aangezien het er vanaf hing of wij een toeristenkaart zouden krijgen, anders zouden wij Suriname niet eens inkomen. Het vliegtuig landde en wij waren als een van de laatste uit het vliegtuig. We stonden in de rij voor de toeristenkaart, en daar werd gelukkig niet moeilijk gedaan en niet eens gevraagd of wij hier voor stage kwamen of alleen voor vakantie. Dus wij konden met een gerust hart in de rij gaan staan om door de douane te gaan. Alleen werken ze in Suriname nét wat rustiger dan in Nederland. We wachten en we wachten…. en na ongeveer 2 uur wachten in de rij werden wij eindelijk geholpen als laatste om door de douane te gaan.

Daar kwam ons volgende stress punt. Want aangezien wij, en vertraging hebben gehad en het duurde 2 uur voordat wij eindelijk door de douane waren, hoopte wij dat onze taxi er nog zou staan en dat onze koffers er nog waren. Maar eenmaal door de douane heen konden wij onze koffers zo pakken, aangezien het de laatste koffers waren die over waren. Daarna zo snel mogelijk op zoek naar onze taxi en gelukkig stond daar iemand met een bordje met onze namen erop. Wij werden hartelijk ontvangen en hij bracht ons naar ons appartement. Samen met een ander meisje zaten wij samen in de taxi. Het was erg wennen om in een auto te zitten die aan de linker kant van de weg rijdt. Voor ons de totaal verkeerde kant. De rit naar ons appartement zou ongeveer 1 uur duren. Maar dit duurde 1,5 uur. Dus wij zijn er wel achter gekomen dat wij die tijden die ze aangeven niet echt moeten geloven.

Bij ons appartement stond onze coördinator uit Suriname en diegene die ons uitleg ging geven over ons appartement. Ons appartement staat op het complex van onze kinderopvang. Hier krijgen wij verdere uitleg over. Wij wouden nog wel graag even naar de supermarkt om eten en drinken te halen voor de volgende dag. En zo welkom als je je hier voelt werd dit ook meteen voor ons geregeld. De bazin van de kinderopvang was toevallig even langsgekomen en die bracht ons naar de supermarkt. Zij heeft zelfs onze boodschappen voorgeschoten omdat wij nog geen Surinaamse dollars hadden.

Eenmaal aangekomen bij ons appartement weer, werd ons de kamers laten zien. Helaas waren dit niet de kamers zoals wij ze op de foto’s hadden gezien. Maar de kamers zien er schoon uit en we hebben genoeg ruimte, dus dit vinden wij ook prima.

Die avond konden wij eindelijk om 02:30 Nederlandse tijd slapen. Wij hadden een lang dagje achter de rug, met veel mooie indrukken.

• 03 Februari 2017 - 20:57

Ruud Hulshof:

Super leuk om een beetje te kunnen wat je allemaal doet en beleeft. Beiden erg veel plezier

• 03 Februari 2017 - 21:00

Cato :

AaH super leuk! Fijn dat jullie goed zijn geland. Leuk om dit te lezen

• 03 Februari 2017 - 22:20

Wilfried :

Veel plezier dames en een fijne tijd in Suriname.

• 04 Februari 2017 - 02:35

Oom Wim:

fantastisch om het te kunnen volgen, have fun en werk ze.

• 04 Februari 2017 - 08:50

Lodia:

Wat leuk om te lezen! Geniet van Suriname en veel stageplezier, ladies!

• 04 Februari 2017 - 15:26

Jan:

Mooi om te lezen hoe het gaat en dat het goed gaat. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Nog veel plezier daar.

• 05 Februari 2017 - 10:59

Vera Woerdman :

Wat een dag was jullie eerste dag zeg. Maar leuk om te volgen. Maak mooie herinneringen meiden.

• 06 Februari 2017 - 19:46

Lisette V/d Hulst:

Hey dames,

Wat super leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen... blijf vooral veel schrijven, veel fotos maken en veel genieten. Blijf ik vooral veel lezen.. :-) Pas op elkaar.