4 IN 1 TOUR - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu 4 IN 1 TOUR - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu

4 IN 1 TOUR

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

03 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 3 maart moesten wij om kwart over 1 verzamelen bij Leonsberg. Daar zouden wij op de boot stappen. Alleen duurde het bijna 3 kwartier om een taxi te krijgen, dus vandaar dat wij weer eens te laat waren… mja op z’n Surinaams waren we mooi op tijd :p

We stapten als eerste op de boot en gingen richting plantage Rust & Werk. Hier hebben vroeger de slaven gewerkt. Nadat de slavernij voorbij was heeft iemand dit opgekocht en zijn ze er vooral suiker gaan verwerkten. Ook suiker voor de Jamin in Nederland. Hier kregen wij verder een rondleiding. Ook stopten we nog even bij een plek waar hij zelf zijn kaaimannen houdt. Hij vangt elke week 2 kaaimannen en houdt ze dan een week bij zich en laat ze dan weer vrij. Toch was dit wel zielig, want ze zitten in een klein hok met z’n 2en en dan was er ook nog 1 schildpad bij. Maar voor ons wel heel bijzonder omdat we deze kaaimannen vast mochten houden. We waren hier best bang voor aangezien hun bek niet werd dicht gemaakt. Waardoor wij dus zelf goed moesten knijpen zodat hij ons niet zou bijten.

In het lokale huisje kregen wij een verse kokosnoot aangeboden. Normaal ben ik niet zo’n fan van kokos, maar deze kokosnoot was erg lekker. Het smaakte naar water met een smaakje. Dus deze heb ik ook lekker opgedronken. Daarna kregen we middag eten en vertrokken we verder met de boot.

We gingen verder richting Braamspunt. Braamspunt is nu veel in het nieuws omdat het WNF hier erg voor aan het strijden is. Aangezien op Braamspunt veel schildpadden hun eieren leggen. De mensen halen daar illegaal zand weg, dat doen ze omdat het gratis is voor hun. Alleen daardoor worden de schildpadden daar bedreigd omdat ze geen plek dan meer hebben om hun eieren te leggen.

Onderweg hebben we een paar dolfijnen gespot. Alleen zijn de dolfijnen super snel dus veel stond er niet op film. Op de terug weg van Braamspunt naar Leonsberg (onze opstapplaats) hebben we meerdere dolfijnen gespot. Toen stonden ze wel op film, alleen stond telkens alleen de vin erop. En telkens als wij niet aan het filmen waren sprongen ze boven het water uit. Maar even later kon ik er dan toch 1 filmen die dichter bij onze boot kwam. Eenmaal weer aangekomen bij Leonsberg konden we met z’n allen in een busje naar huis en waren we toch gesloopt van alle indrukken.

Ook heb ik van dit tripje weer een filmpje gemaakt die op Facebook komt. Alleen kan dit wel even duren aangezien het vorige filmpje heel wat uur nodig heeft gehad om te uploaden.