HALVERWEGE - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu HALVERWEGE - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Milou Groot Zevert - WaarBenJij.nu

HALVERWEGE

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

10 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Vandaag hebben wij onze laatste stage dag gehad in week 5. Dus we zijn halverwege, heel gek om te beseffen. We moeten hierna nog 5 weken stagelopen en dan gaan we al weer naar huis. Het voelt nog totaal niet zo dat wij al 5 weken hier zijn, het voelt alsof we net 1 weekje op vakantie zijn.

Deze week hebben wij op stage een goed gesprek gehad met onze stagebegeleider. Hier hebben wij in kunnen aangeven wat ons opviel qua wat er anders is als in Nederland. Zij begreep dit en vertelde ook dat veel met cultuur te maken heeft. Hier is hiërarchie nog erg belangrijk, vandaar dat de leidsters boven de kinderen staan en dat merk je ook in hun handelen. Maar het fijne is wel na dat gesprek kun je wel steeds meer van hun handelen verklaren aan de cultuur. Het is daarom juist mooi om te zien hoe anders het is, ook al ben je zelf het soms niet eens met hun manier van handelen. Toch kun je daardoor heen kijken en dan zie je dat ze op een liefdevolle manier met de kinderen omgaan maar wel op hun eigen manier. Het is niet de manier van handelen wat bij mij past, maar hier moet ik een middenweg in gaan vinden. Want het werkt helaas niet om de kinderen om een normale toon aan te spreken. Dan luisteren de kinderen niet, vaak omdat ze dit niet gewend zijn. De kinderen zijn gewend om te luisteren naar een luide stem en als dan iemand op een zachte toon tegen hun gaat praten luisteren ze niet.

Vandaag liepen we een extra stage dag. Dit omdat wanneer mijn ouders ons hier komen opzoeken ik ook vrij kan nemen om ze het land te laten zien. Vrijdag is altijd zwemdag, dus wij mochten heerlijk met de kinderen het water in. Er kwamen om de beurt 10 kinderen bij ons in het water waar wij lekker mee aan het spelen waren. Slopend maar wel erg leuk om te doen. 2 uur laten er 2 vermoeide leidsters verder konden wij ons omkleden om nog even het laatste uurtje met de kinderen te spelen. Wij gaan vaker met de kinderen zwemmen omdat dit ons erg goed bevallen is. Het is heel bijzonder om te zien dat ze dit met de kinderen hier doen, aangezien je dat in Nederland niet gauw ziet gebeuren. Vaak ook omdat er niet gezwommen kan worden buiten, maar dan moet het als een uitstapje gedaan worden en dat kan niet. Daarom is het wel extra leuk om het hier vaker te kunnen doen.

Van de week zijn we ook weer heerlijk uit eten geweest. Dit keer met Laurien en Jasper die wij hebben leren kennen op een tripje waar wij het erg goed mee kunnen vinden. We hebben heerlijk gegeten bij bar zuid. En wie komen we daar tegen, onze buren die zaten aan de overkant te eten. Hoe toevallig. Even later kwamen er nog meer mensen binnen die wij ook hadden leren kennen op een tripje, dan is Paramaribo toch weer ineens klein. Daarna zijn we gezellig met hun naar Café Loco gegaan en zijn we daar op de partybus gestapt. We zijn afgezet bij Havana Lounge om daar nog even lekker te dansen. Morgen gaan we lekker winkelen, want ja thuis verwachten ze natuurlijk wel dat we met souvenirs terugkomen. En zondag moeten we nog even kijken wat we gaan doen, dat ligt aan het weer.

Het is wel heel gek om te beseffen dat we nu al halverwege onze tijd hier zitten. Van mij had het nog veel langer mogen doen. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin. Ondanks dat ik wel moest wennen aan de cultuurverschillen kan ik nu toch wel zien dat ze op een liefdevolle manier met de kinderen omgaan. We hebben veel leuke mensen mogen ontmoeten en veel leuke dingen met onze buren kunnen doen. Wat overigens wel heel fijn is dat we het als buren goed met elkaar kunnen vinden en bij elkaar komen kletsen. Wat net ook weer eens gebeurde. Loreen en ik hadden gekookt en de buren kwamen even kijken wat we hadden gekookt en schoven gezellig aan en aten de restjes op. Ik weet zeker dat de aankomende 5 weken net zo leuk gaan zijn als de afgelopen 5 weken zijn geweest. Ik hoop dat we nog veel leuke dingen hier mee mogen maken en veel mooie dingen mogen zien!

  • 16 Maart 2017 - 13:35

    Joke:

    Hoi Milou,

    Ik ben gisteren terug gekomen uit Zuid-Afrika en dacht nu even al mijn berichten lezen en verzenden wat in Afrika niet was gelukt. o.a. je moeders verjaardag.
    Nu ben ik foto's aan het kijken de post aan het doornemen thuis. straks even mijn koffer wegbrengen want die is kapot gegaan tijdens een binnenlandse vlucht van Johannesburg naar Cape Town.

    Ik lees dat je inmiddels ook al in 't Vat bent geweest en al in de Party bus hebt gezeten. Leuk, leuk.
    Ik las dat je ook al bij de Havana club bent geweest om te dansen: geweldig wat een belevenis is dat he?
    Ik vond het erg leuk en ben nu ook sinds een jaar aan het Salsa dansen. Wat zijn we dan als Nederlanders toch houten bezemstelen als de mensen daar ziet dansen, He? De vrouwen kunnen daar geweldig dansen!!
    Heb je Wim Lam Lion al ontmoet in 't Vat? Doe hem maar de groeten van mij. Hij organiseert allerlei uitjes voor mensen vanuit Nederland naar het Binnenland. Een belevenis op zich omdat een keer mee te maken en lekker te laten koken door Wim zijn vriend. Heb je die bittere groente, gelijkend op andijvie, ook al gegeten? Heerlijk, heerlijk. Ik zou zo weer terug willen gaan.

    Geniet van de tijd die je nog in Suriname bent en ik wens je nog een heel fijn verblijf en de hartelijke groeten, Joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Milou

Actief sinds 03 Feb. 2017
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 90296

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

02 Februari 2017 - 17 April 2017

Paramaribo

Landen bezocht: